torsdag den 7. oktober 2010

Et mere miljøvenligt DSB

DSB ønsker at tilbyde et højfrekvent og effektivt togsystem med mindst mulig energiforbrug og luftforurening. Dermed reducerer de DSB’s bidrag til drivhuseffekten og de miljø- og sundhedsmæssige gener luftforureningen kan have for passagerer, naboer og medarbejdere.
Det er deres overordnede mål at reducere miljøbelastningen fra luftforurening pr. personkilometer med 30 % fra 2004 til 2010. For energiforbruget er det vores mål at vi vil bruge 10 % energi pr. personkilometer i 2010 end i 2004.
Kilderne til energiforbrug og udledning af CO2 er primært:

·         -Kørsel af el- og dieseltog
·         -Parkerede tog, der står opvarmede og med ventilation.
-Kilderne til luftforurening er primært
·         -Røggasser fra dieseltogenes motorer

De:
·         -fremmer energieffektiv kørsel ved at give lokoførerne information om, hvor hurtigt det er nødvendigt at køre for at nå frem til tiden
·         -fremmer energioptimering af køreplanen inden for rammerne af en given samlet køretid
·         -arbejder på at sænke energiforbruget til opvarmning af togsættene ved at optimere og styre temperatur og luftskifte efter behov
·         -stiller krav om lavt energiforbrug og lav udledning af luftforurening ved køb og leje af tog
·         -har fokus på muligheden for at nedbringe luftforureningen og især udledningen af partikler og NOx (kvælstofoxider) ved enten at anvende partikelfiltre eller katalysatorer på togene eller ved at udskifte motorer
·        - deltager i internationale samarbejder og projekter på området
·         -undersøger muligheder


Ingen kommentarer:

Send en kommentar