onsdag den 6. oktober 2010

Fremtidens Toge - MAGNETTOGE

Et magnettog, også kaldet et maglev (magnetic levitation) er et togsystem hvor togvognene bliver hævet en lille smule over skinner ved hjælp af elektromagneter. Ved hjælp af magneter på vognene og et vekslende magnetisk felt under vognene bliver toget drevet frem.
Denne form for tog gør at rejsen går væsentligt hurtigere. Topfarten på et maglev tog er 581 km i timen, og hvis maglev-toge blev en realitet, ville fremtidens passagerer rejse fra København til Århus på en halv time.
Energiforbruget ved maglev-toge er meget lavt, i forhold til det samlede forbrug. Det meste af energien bliver brugt til at overvinde luftmodstand, som med enhver andet højhastighedstog.
Et maglev-tog bliver drevet af diesel, hvilket ikke er specielt miljøvenligt, men til gengæld bruger maglev-toget ikke specielt meget. Hvis man kunne udvikle maglev-togene til at køre på El ville det være endnu bedre.   
Sammenlignet med et normalt tog, larmer et maglev-tog mindre, det kan køre hurtigere, er behageligere at rejse med grundet den svæver over jorden og det har potentiale til at udnytte strømmen meget bedre. Problemet med maglev-toge er økonomisk. Et maglev-tog kan ikke bruge de samme skinner som vores nuværende togsystem kan, og derfor vil det være nødvendigt at skifte alle skinnerne ud. Det vil blive meget dyrt, og det er også af økonomiske grunde at f.eks. en maglev-bane mellem Hamburg og Berlin blev skrottet tilbage i 1990’erne. Der har også været tale om et magnettog mellem København og Århus tilbage i 2007, men trafikministeren Flemming Hansen afviste blankt på grund af de store omkostninger.  

Et af de mest berømte Maglev-toge findes i Japan og hedder JR-maglev. Banen ligger, så den kommer til at lægge på en kommende ”magnetsvævebane” mellem Tokyo og Osaka. I dag er test-strækningen 18 km. lang.

Men i dag forsker mange lande, som Kina, USA, England, Iran og Venezuela i at udvikle og opføre ”magnetsvævebaner”, og det er værd at tænke over. For kunne de her toge hjælpe os ud af klimakrisen? Hvis den forøgede fart, bevidstheden om det meget lille energi forbrug og den meget mere behagelige rejse, kunne få flere danskere til at tage toget, er det så ikke værd at investerer i?
Hvis magnettogene blev udviklet rigtig meget, kunne man også bruge dem i stedet for den nyværende meget forurenende fly-trafik, men det ville kræve en meget stor omvæltning

4 kommentarer: